loading...

خواندنی

بازدید : 122
شنبه 15 آذر 1399 زمان : 10:53

زمانی که به صدای موسیقی آشنا و متناسب با فرهنگ خود گوش می دهیم، جریان شنیداری به این لینک صورت مجزا و طبقه بندی شده رمزگذاری می شود. موسیقی چیزی جز دستکاری اصوات نیست. درک ما از موسیقی، به وسیله ی رمزگذاری و حفظ اطلاعات اکوستیکی در دستگاه شنیداری انجام می گیرد. پردازش شنیداری در درک موسیقی نقش مهمی دارد. موسیقی، بخشی از این جهان صوتی، و هنری مبتنی بر نظام اصوات در قالب زمان است.
اصوات موسیقی را از راه شناخت چهار ویژگی بنیادی یعنی زیر و بمی، تغییرات صوت در زمان (پویایی صوت)، تمبر صوت و دیرش، از صداهای دیگر متمایز می سازیم. در درک موسیقی ابتدا به نقش زیر و بمی می پردازیم. زیر و بمی مهمترین مشخصه ای است که باعث می شود قطعات موسیقی از هم متمایز شوند. سایر جنبه های موسیقی مانند شدت و ریتمم نیز در درک موسیقی نقش دارند اما درجه اهمیت آن ها کمتر است.
قبل از ورود به مبحث اصلی لازم اسن ابتدا تعریفی از اصطلاعات کلیدی موسیقی داشته باشیم. نت یا نغمه عبارت است از الفبای موسیقی. هفت نت اصلی برای نوشتن اصوات در موسیقی وجود دارد. لحن سیر خطی موسیقی است که از تعدادی نت متوالی تشکیل شده و در ساده ترین حالت وابسته به دو عامل زیر و بمی و دیرش صدا است. آکورد عبارتند است از تعدادی (معمولا 3 یا بیشتر) نت یا صدا که به صورت همزمان شنیده می شوند. نهایتا گام، تعدادی نت است که با نظمی مشخص به صورت متوالی، پشت سرهم قرار می گیرند.
زیر و بمی
زیر و بمی صداها با بسامد نوسان های آن تعیین می شود. هر چه نوسان تندتر، صدا زیرتر و هرچه کندتر باشد صدا بم تر خواهد بود. بسامد نوسان بر حسب سیکل در ثانیه سنجیده می شود. صدایی که دارای زیر و بمی یا ارتفاع معین باشد، صدای موسیقایی یا تون نامیده می شود. نوسان های یک صدا موسیقایی، دقیق است و در فواصل زمانی منظم و یکسان به گوش می رسند.
دو صدای موسیقایی معمولا هنگامی متمایز به گوش می رسند که زیر و بمی آنها متفاوت می باشد. تفاوت زیر و بمی یا ارتفاع دو صدای موسیقایی، فاصله نامیده می شود. زمانی که فاصله ی میان دو صدا، به اندازه ی یک اکتاو باشد، آن دو کیفیتی بسیار مشابه خواهند داشت. در این حالت، بسامد صدای زیرتر دو برابر دیگری می باشد. هنگامی که دو صدا با فاصله ی یک اکتاو همزمان به صدا در آیند، چنان در هم می آمیزند که به نظر می رسد در قالب صدایی واحد، ادغام شده اند. فاصله ی یک اکتاو در موسیقی دارای اهمیت است.
زیر و بمی غالبا در مورد امواج صوتی دوره ای معنا دارد. در حوزه ی بسامدی، دوره ی صوت، توسط طیف هارمونیک ها (ضرایب صحیح بسامد اصلی) نشان داده می شود. در حوزه ی زمان، دوره ی صوت توسط تابع خود همبستگی امواج تعیین می شود. این تابع مجموعه ای از قله های منظم را در زمان نشان می دهد که فواصل میان قله، مضربی از دوره ی صوت است. اطلاعات حوزه ی بسامدی و زمانی، در حلزون بازنمایی می شوند. مشخصات صافی که در حلزون اتفاق می افتد باعث ایجاد نقشه ی تونوتوپیک می شود که صداها را بر اساس محتوای بسامدی آن تجزیه می کند. این نقشه ی بسامدی در حلزون در طول مسیر شنوایی تا قشر شنوایی اولیه، تا اندازه ای حفظ می شود. اطلاعات دوره ی صوت در حوزه ی زمانی به صورت قفل فازی پتانسیل عمل نورون ها ایجاد می شود. دقت قفل فازی در هر مرحله از راه های مسیر صعودی شنوایی، کمتر می شود. مطالعات اخیر نشان دادند که نورون های قشری بعد از قشر شنوایی اولیه، نسبت به زیر و بمی کوک شده اند. همچنین مطالعات نشان دادند که نورون هایی وجود دارند که صرفا به بسامد پایه ی اصوات پیچیده حساس هستند.

منبع:

https://tehransafir.com/%d8%b3%d9%85%d8%b9%da%a9-%db%8c%d9%88%d9%86%db%8c%d8%aa%d8%b1%d9%88%d9%86/

زمانی که به صدای موسیقی آشنا و متناسب با فرهنگ خود گوش می دهیم، جریان شنیداری به این لینک صورت مجزا و طبقه بندی شده رمزگذاری می شود. موسیقی چیزی جز دستکاری اصوات نیست. درک ما از موسیقی، به وسیله ی رمزگذاری و حفظ اطلاعات اکوستیکی در دستگاه شنیداری انجام می گیرد. پردازش شنیداری در درک موسیقی نقش مهمی دارد. موسیقی، بخشی از این جهان صوتی، و هنری مبتنی بر نظام اصوات در قالب زمان است.
اصوات موسیقی را از راه شناخت چهار ویژگی بنیادی یعنی زیر و بمی، تغییرات صوت در زمان (پویایی صوت)، تمبر صوت و دیرش، از صداهای دیگر متمایز می سازیم. در درک موسیقی ابتدا به نقش زیر و بمی می پردازیم. زیر و بمی مهمترین مشخصه ای است که باعث می شود قطعات موسیقی از هم متمایز شوند. سایر جنبه های موسیقی مانند شدت و ریتمم نیز در درک موسیقی نقش دارند اما درجه اهمیت آن ها کمتر است.
قبل از ورود به مبحث اصلی لازم اسن ابتدا تعریفی از اصطلاعات کلیدی موسیقی داشته باشیم. نت یا نغمه عبارت است از الفبای موسیقی. هفت نت اصلی برای نوشتن اصوات در موسیقی وجود دارد. لحن سیر خطی موسیقی است که از تعدادی نت متوالی تشکیل شده و در ساده ترین حالت وابسته به دو عامل زیر و بمی و دیرش صدا است. آکورد عبارتند است از تعدادی (معمولا 3 یا بیشتر) نت یا صدا که به صورت همزمان شنیده می شوند. نهایتا گام، تعدادی نت است که با نظمی مشخص به صورت متوالی، پشت سرهم قرار می گیرند.
زیر و بمی
زیر و بمی صداها با بسامد نوسان های آن تعیین می شود. هر چه نوسان تندتر، صدا زیرتر و هرچه کندتر باشد صدا بم تر خواهد بود. بسامد نوسان بر حسب سیکل در ثانیه سنجیده می شود. صدایی که دارای زیر و بمی یا ارتفاع معین باشد، صدای موسیقایی یا تون نامیده می شود. نوسان های یک صدا موسیقایی، دقیق است و در فواصل زمانی منظم و یکسان به گوش می رسند.
دو صدای موسیقایی معمولا هنگامی متمایز به گوش می رسند که زیر و بمی آنها متفاوت می باشد. تفاوت زیر و بمی یا ارتفاع دو صدای موسیقایی، فاصله نامیده می شود. زمانی که فاصله ی میان دو صدا، به اندازه ی یک اکتاو باشد، آن دو کیفیتی بسیار مشابه خواهند داشت. در این حالت، بسامد صدای زیرتر دو برابر دیگری می باشد. هنگامی که دو صدا با فاصله ی یک اکتاو همزمان به صدا در آیند، چنان در هم می آمیزند که به نظر می رسد در قالب صدایی واحد، ادغام شده اند. فاصله ی یک اکتاو در موسیقی دارای اهمیت است.
زیر و بمی غالبا در مورد امواج صوتی دوره ای معنا دارد. در حوزه ی بسامدی، دوره ی صوت، توسط طیف هارمونیک ها (ضرایب صحیح بسامد اصلی) نشان داده می شود. در حوزه ی زمان، دوره ی صوت توسط تابع خود همبستگی امواج تعیین می شود. این تابع مجموعه ای از قله های منظم را در زمان نشان می دهد که فواصل میان قله، مضربی از دوره ی صوت است. اطلاعات حوزه ی بسامدی و زمانی، در حلزون بازنمایی می شوند. مشخصات صافی که در حلزون اتفاق می افتد باعث ایجاد نقشه ی تونوتوپیک می شود که صداها را بر اساس محتوای بسامدی آن تجزیه می کند. این نقشه ی بسامدی در حلزون در طول مسیر شنوایی تا قشر شنوایی اولیه، تا اندازه ای حفظ می شود. اطلاعات دوره ی صوت در حوزه ی زمانی به صورت قفل فازی پتانسیل عمل نورون ها ایجاد می شود. دقت قفل فازی در هر مرحله از راه های مسیر صعودی شنوایی، کمتر می شود. مطالعات اخیر نشان دادند که نورون های قشری بعد از قشر شنوایی اولیه، نسبت به زیر و بمی کوک شده اند. همچنین مطالعات نشان دادند که نورون هایی وجود دارند که صرفا به بسامد پایه ی اصوات پیچیده حساس هستند.

منبع:

https://tehransafir.com/%d8%b3%d9%85%d8%b9%da%a9-%db%8c%d9%88%d9%86%db%8c%d8%aa%d8%b1%d9%88%d9%86/

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 3

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 105
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 39
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 43
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 40
  • بازدید ماه : 169
  • بازدید سال : 294
  • بازدید کلی : 1728434
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی